استودیو کلاس

سایت استودیو کلاس

قصه گویی در فیلم مستند

شیلا کوران برنارد
نسخه:
ترجمه شده
سطح کتاب:
متوسط
زبان کتاب:
انگلیسی
درباره نویسنده
شیلا کوران برنارد
شیلا کوران برنارد
نویسنده و تهیه کننده

شیلا کوران برنارد یک نویسنده، تهیه کننده و استاد دانشگاه آلبانی است که با فیلم های

Eyes on the Prize -1978

Out of the Past -1993

Inside Story -2011

شناخته شده است.

قصه گویی در فیلم مستند
نویسنده

شیلا کوران برنارد

مترجم

حمیدرضا احمدی لاری

ناشر

نشر ساقی

سال انتشار

1394

تعداد صفحات

533

توضیحات

سال هاست بر سر اینکه فیلمنامه در سینمای مستند یعنی چه بحث و جدل است. اینکه یک فیلم مستند فیلمنامه داشته باشد صرفا به این معنی نیست که حتما قصه ای دارد که فیلمنامه ای داشته.

شاید به نظر بیاید قصه در فیلم مستند چه معنی می دهد و چه تفاوتی بین فیلم مستند و داستانی وجود خواهد داشت اگر شما در فیلم مستندتان هم قصه ای بگویید. اگر می خواهید یاد بگیرید چگونه با مواد خامی که از واقعیت دارید قصه ای قوی و تاثیر گذار بیان کنید کتاب «قصه گویی در فیلم مستند» را بخوانید.

شیلان کوران برنارد سال ها به عنوان مستند ساز، نویسنده و مشاور در پروژه های کوچک و بزرگ مستند حضور داشته و ایده اولیه این کتاب در اثر همین تجربه شخصی به ذهنش رسیده و آن را بسط داده است.

«برای من به تدریج روشن شده که در فیلمی با هر سبک و هر مدت نمایش، می توان معانی نهفته در لایه های زیرین قصه و ساختار را به طور ضمنی به تماشاگر منتقل کرد».

ویژگی این کتاب در مقایسه با کتاب های بسیاری که درباره اصول فیلمسازی مستند نوشته شده است زبان ساده و نگارشی است که کتاب دارد. برای کسی که علاقه به فیلمسازی مستند دارد این کتاب مثل یک رمان، جذاب و هیجان انگیز است. مدام شما را با مسائلی روبرو می کند که بارها و بارها در رسیدن یک ایده به ذهنتان و شیوه پرداختش با آن مواجه شده اید.

شیلا کوران برنارد در پیش گفتار کتاب در تعریف فیلم مستند می نویسد: «قصه ممکن است بر اساس یک ایده، فرضیه یا مجموعه پرسش هایی آغاز شود، در فرایند ساخت روشن تر گردد و در فیلم نهایی در قالب یک شروع جذاب، یک میانه ی غافلگیر کننده و یک پایان پذیرفتنی شکل بگیرد».

کتاب در چهار قسمت طراحی شده است.

  • قسمت اول: طراحی قصه
  • قسمت دوم: ایده هایی برای پیش نویس فیلمنامه
  • قسمت سوم: فیلمبرداری و تدوین
  • قسمت چهارم: گفت و گوهایی درباره داستان